Motertour van Hue naar Hoi An

23 januari 2017 - Hoi An, Vietnam

Daar gingen we dan zaterdagochtend achterop de moter richting Hoi An. Na een nachtje in Hue te zijn geweest waar we over markt hebbeb gelopen, maar wat eigenlijk te benauwd was. Omdat alles dicht opelkaar was, alle geuren door elkaar, zijn we aan de buitenkant van de markt gelopen en wat een verkeer! Inmiddels waren we dat wel gewend want we zijn immers in Hanoi begonnen waar het tig keer zo druk is maar als alles stil staat geparkeerd langs de weg zie je eigelijk pas hoeveel brommers/scooter en autos er zijn. Mooi om te zien ook hoe het verkeer zich beweegt, alles door elkaar en stopt net op tijd voor elkaar, stoplichten hebben ze wel , wachten hier ook wel voor maar gaan toch allemaal door elkaar.

Achterop de moter was het onzettend gaaf. Ik vond het in het begin wat spannend zo door het verkeer heen maar gaaf om een keer mee te maken. Mama was zichtbaar aan het genieten. We waren nog maar net onderweg of de moter waar ik op zat kreeg pech, iets met de ketting wat gewoon even gemaakt werd aan de kant van de weg, vrij snel konden we weer verder. We gingen redelijk hard, later kwam ik er achter dat dat kwam omdat we de andere van de groep weer moesten inhalen. ( we waren met 12 personen en 8 mensen van de organsatie) Bij de eerste stop na ongeveer een uur rijden kregen we koffie en thee. Het begon ontzettend hard te regen! Gelukkig had de familie het goed voor elkaar en voor dat je het wist werd je in een mooi oversized regenpak gehesen. De een was bezig met je helm, terwijl de andere plastic zakjes over schoenen aan het knopen was.

Toen de regen wat gezakt was gingen we verder met de route, door naar het vissersdorpje. Onderweg begon het keihard te regen, maar het maakte niet heel veel uit, je ziet zoveel onderweg en geniet van het verkeer, de mensen langs de weg en de vele uitzichten en het gewoon achterop zitten op de moter dat de regen gewoon een bijzaak werd. In het vissersdorpje wonen mensen die smiddags om 17:00 de boot op gaan om te vissen tot een uur of 04:00 in de ochtend. Daarna gaan ze met de verse gevangen vis naar de markt om het te verkopen. Deze mensen verdienen hun brood met vissen. Overdag doen ze vrij weinig want ze moeten in de nacht de boot weer op en gelijk door naar de ochtendmarkt. In het dorpje wonen ongeveer 300 mensen en elk huis heeft een boot zoals op de foto te zien is in de gallerij.

Door naar het volgende punt: elphant parc, hier kun je zwemmen. Alleen nu niet het regende nog steeds en het was best fris. Dus dat hebben we overgeslagen en gewoon genoten van het uitzicht en de waterval. De mensen van family riders zorgde heel goed voor ons , je tas werd naar boven gedragen en weer naar beneden op de moter gezet, jij hoefde niks te doen alleen maar te genieten en foto's maken en eten. We stopten ergens in een dorpje waar we de lunch hadden midden in het restaurant op het water. onderweg zijn we nog op vele plekken gestopt waaronder ook op het hoogste punt, helaas door de mist zagen we niks, maar daardoor konden we wel mooie fotos maken, vond ik trouwens. Maar dat zul je wel zien in de gallerij.

We reden door Danang, op weg naar het laatste punt de marble mountain, daar kon je met een lift omhoog en ergens naar binnen om oude tempels en beelden te bekijken. Om 17:45 reden we door naar Hoi An. Waar we eerst naar de cousin van Ly gingen om een local beer te drinken. Daarna werden we met op de moter en onze bagage achterop naar het hotel gebracht. Ja, onze koffers gingen ook op de moter, kan gewoon word vast gebonden en gaan met die banaan.

Bij het hotel werden we heel lief ontvangen door Ti, de hotel eigenaresse van Riverlife.
We konden al snel naar de kamer en daar bedachten we ons dat we nog moesten eten. Toen zijn we de stad in gaan gegaan en hebben ergens bij een restaurantje heerlijk gegeten. Daarna sloten we de dag af in een heerlijk bed dromend over een prachtige tour.

De la family riders is een organisatie die word geruint door een familie. Ze hebben 25 familieleden die allemaal kunnen moterrijden en doen dit al 10 jaar. Ze nemen je mee langs de Hai van Pass door Vietnam. Het zijn stuk voor stuk onzettend lieve mensen die heel goed voor je zorgen en erg goed opletten dat je niks te kort komt en dat je geniet. Zeker een aanrader om te doen als je naar Vietnam gaat, en dan zeker met hun!

1. Tineke:
    23 januari 2017
    Wat een super gave en leuke ervaring met de mortor, jammer dat het zo regende.
    Liefs